Wednesday, April 30, 2014

MASALAH DALAM MEMBACA

Posted by Noorliyana Japar at 7:58 AM
                 


                    MASALAH MEMBACA

             (1)   membuang / meninggalkan

·  bunyi huruf, perkataan dan imbuhan sering kali ditinggalkan ketika membaca.
· Sebagai contohnya, imbuhan seperti “mengandungi” disebut “mengandung”dan lain-lain.

             (2)   Ulangan (repetition)
·       Gemar mengulang-ulang perkataan atau suku kata ketika membaca.
·       Cara ini bukan disebabkan oleh masalah gagap.

             (3)   Gantian (substitute)
·     Menggantikan huruf atau perkataan dalam ayat yang dibaca sehingga boleh mengubah maksud ayat.
·       Contohnya, “padang” disebut “ladang”.

             (4)   Tambahan (insertion)
·         Menambahkan bunyi huruf atau perkataan ketika membaca sesuatu teks.

             (5)   Pembalikan (reversals)
·         Huruf, perkataan atau frasa dibaca secara terbalik atau songsang.
·         Contohnya, “Dia menendang bola” dibaca sebagai “Bola tendang dia”.
(6)   Tidak mengenali huruf
·      Situasi ini menyebabkan kanak-kanak akan menyebut sesuatu huruf sesuka hati dan meneka sahaja tanpa mengetahui maksud sesuatu perkataan itu.

      (7)   Salah sebutan
·     Terjadi disebabkan oleh kanak-kanak tidak mengenali huruf dan tidak tahu membunyikan sesuatu huruf mengakibatkan masalah membaca berlaku.

                             FAKTOR YANG MENYEBABKAN MASALAH DALAM MEMBACA 

            Guy L.B. dan rakan-rakannya (1994) berpendapat bahawa terdapat 3 faktor yang    utama menyebabkan berlakunya masalah membaca :
(i)                   Faktor fizikal
(ii)                 Faktor kognitif dan bahasa
(iii)               Faktor emosi, persekitaran, sosial dan pendidikan.

Faktor Fizikal
Faktor ini berpunca daripada masalah penglihatan, masalah pendengaran, masalah neurologikal iaitu kerosakkan pada otak seperti serebral palsi, aphasia dan terencat akal serta bermasalah dalam kesihatan.

Faktor Kognitif dan Bahasa
Apabila tahap kecerdasan seseorang itu rendah, maka tahap kognitif mereka juga rendah. Hal ini disebabkan oleh, kognitif seseorang itu bergantung pada tahap kecerdasan minda mereka.
     
  Tahap kognitif yang rendah akan mengakibatkan proses keupayaan untuk mendapatkan kefahaman dalam pembacaan menjadi sukar. Faktor bahasa pula adalah disebabkan oleh kesukaran bagi memahami sesuatu frasa, ayat, semantik dan sebagainya.

Faktor Emosi, Persekitaran, Sosial dan Pendidikan
Faktor persekitaran yang tidak selesa akan menyebabkan emosi seseorang untuk membaca itu terganggu. Hal ini demikian kerana, sekiranya seseorang pembaca membaca dalam suasana yang bising terutamanya yang tinggal di kawasan metropolitan seperti di bandar-bandar besar yang pesat dengan kemajuan perindustrian akan menganggu emosi mereka untuk fokus dalam proses pembacan mereka.

     Terdapat juga sesetengah mereka yang kurang kasih sayang daripada keluarga dan tiada galakan daripada keluarga mereka menyebabkan semangat serta emosi untuk mempelajari sesuatu itu menjadi luntur.

     Faktor pendidikan pula adalah seperti tidak menyediakan ruang pembelajaran yang lebih intensif menyebabkan kemahiran pembacaan seseorang itu berkurang.

CARA MENGATASI MASALAH DALAM MEMBACA


Bagi memastikan masalah dalam membaca dapat diatasi, terdapat beberapa cara yang telah dikenal pasti. Cara-cara untuk mengatasi masalah dalam membaca adalah seperti berikut:-



Ujian Saringan dan Diagnostik
Ujian Saringan (US) adalah ujian yang dilakukan bagi menyaring pelajar-pelajar        berkeperluan khas daripada kelas perdana. Para guru akan dapat mengesan pelajar  mereka yang dijangka memerlukan program pemulihan khas hasil daripada ujian    tersebut.
-Ujian ini dilakukan untuk meninjau kelemahan dan kekuatan pelajar dalam kemahiran    mata pelajaran asas.

(i) Program Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA 2M)
  • Bertujuan bagi membantu pelajar yang masih belum menguasai kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu pada tahun satu.
  • Membantu kanak-kanak yang mempunyai masalah dalam pembelajaran khususnya dalam menguasai kemahiran membaca dan menulis.
  • Strategi pengajaran dan pembelajaran KIA 2M melibatkan beberapa langkah iaitu pencalonan, ujian penapisan, perancangan, instruksi, penilaian dan tindakan susulan.
(ii) Literasi, Numerasi dan Saringan (LINUS) 
  • Bertujuan untuk melahirkan pelajar yang dapat menguasai asas membaca, menulis dan mengira serta mencapai keupayaan literasi dan numerasi.   

Program Intervensi Masalah Ketidakupayaan Membaca

(i) Program Pembetulan Membaca
  • Dijalankan untuk membantu para pelajar yang mengalami masalah membaca yang ringan.
  • Memerlukan perhatian yang khusus untuk menguasai komponen asas membaca. 
(ii) Program Pemulihan Membaca
  • Untuk membantu para pelajar yang mengalami ketidakupayaan membaca yang sederhana dan berat.
  • Perlu menjalani program membaca yang khusus daripada guru-guru yang terlatih.
  • Lazimnya, kelas akan dijalankan di luar masa kelas biasa dan pelajar akan diasingkan daripada para pelajar yang lain.
(iii) Program Membaca Klinikal
  • Untuk membantu para pelajar yang mempunyai masalah ketidakupayaan membaca yang berat.
  • Pelajar memerlukan bantuan khusus dari seorang pakar klinikal dalam bidang bacaan agar mereka dapat menguasai kemahiran asas dalam pembacaan.
  • Pelajar juga memerlukan pemulihan fizikal atau terapi yang khusus untuk menggalakkan mereka menguasai kemahiran membaca.









2.0      

0 comments:

Post a Comment

 

KETERAMPILAN MEMBACA Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review