(1) membuang
/ meninggalkan
· bunyi huruf, perkataan dan imbuhan
sering kali ditinggalkan ketika membaca.
· Sebagai contohnya, imbuhan seperti
“mengandungi” disebut “mengandung”dan lain-lain.
(2)
Ulangan (repetition)
· Gemar mengulang-ulang perkataan atau
suku kata ketika membaca.
· Cara ini bukan disebabkan oleh
masalah gagap.
(3)
Gantian (substitute)
· Menggantikan huruf atau perkataan
dalam ayat yang dibaca sehingga boleh mengubah maksud ayat.
· Contohnya, “padang” disebut
“ladang”.
(4)
Tambahan (insertion)
·
Menambahkan bunyi huruf atau
perkataan ketika membaca sesuatu teks.
(5)
Pembalikan (reversals)
·
Huruf, perkataan atau frasa dibaca
secara terbalik atau songsang.
·
Contohnya, “Dia menendang bola”
dibaca sebagai “Bola tendang dia”.
(6)
Tidak mengenali huruf
· Situasi ini menyebabkan kanak-kanak
akan menyebut sesuatu huruf sesuka hati dan meneka sahaja tanpa mengetahui
maksud sesuatu perkataan itu.
(7)
Salah sebutan
· Terjadi disebabkan oleh kanak-kanak
tidak mengenali huruf dan tidak tahu membunyikan sesuatu huruf mengakibatkan
masalah membaca berlaku.
FAKTOR YANG MENYEBABKAN MASALAH DALAM MEMBACA
Guy L.B. dan rakan-rakannya (1994) berpendapat
bahawa terdapat 3 faktor yang utama menyebabkan berlakunya masalah membaca :
(i)
Faktor fizikal
(ii)
Faktor kognitif dan bahasa
(iii)
Faktor emosi, persekitaran, sosial dan
pendidikan.
Faktor Fizikal
Faktor ini berpunca daripada masalah
penglihatan, masalah pendengaran, masalah neurologikal iaitu kerosakkan pada
otak seperti serebral palsi, aphasia dan terencat akal serta bermasalah dalam kesihatan.
Faktor Kognitif dan Bahasa
Apabila tahap kecerdasan seseorang itu rendah,
maka tahap kognitif mereka juga rendah. Hal ini disebabkan oleh, kognitif
seseorang itu bergantung pada tahap kecerdasan minda mereka.
Tahap kognitif yang rendah akan mengakibatkan proses keupayaan untuk mendapatkan kefahaman dalam pembacaan menjadi sukar. Faktor bahasa pula adalah disebabkan oleh kesukaran bagi memahami sesuatu frasa, ayat, semantik dan sebagainya.
Faktor Emosi, Persekitaran, Sosial dan Pendidikan
Faktor persekitaran yang tidak selesa akan
menyebabkan emosi seseorang untuk membaca itu terganggu. Hal ini demikian
kerana, sekiranya seseorang pembaca membaca dalam suasana yang bising
terutamanya yang tinggal di kawasan metropolitan seperti di bandar-bandar besar
yang pesat dengan kemajuan perindustrian akan menganggu emosi mereka untuk
fokus dalam proses pembacan mereka.
Terdapat juga sesetengah mereka yang kurang kasih sayang daripada keluarga dan tiada galakan daripada keluarga mereka menyebabkan semangat serta emosi untuk mempelajari sesuatu itu menjadi luntur.
Faktor pendidikan pula adalah seperti tidak
menyediakan ruang pembelajaran yang lebih intensif menyebabkan kemahiran
pembacaan seseorang itu berkurang.
CARA MENGATASI MASALAH DALAM MEMBACA
Bagi memastikan masalah dalam membaca dapat diatasi, terdapat beberapa cara yang telah dikenal pasti. Cara-cara untuk mengatasi masalah dalam membaca adalah seperti berikut:-
(i) Program Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA 2M)
Program Intervensi Masalah Ketidakupayaan Membaca
(i) Program Pembetulan Membaca
CARA MENGATASI MASALAH DALAM MEMBACA
Bagi memastikan masalah dalam membaca dapat diatasi, terdapat beberapa cara yang telah dikenal pasti. Cara-cara untuk mengatasi masalah dalam membaca adalah seperti berikut:-
Ujian Saringan dan Diagnostik
- Ujian Saringan (US) adalah ujian yang dilakukan bagi menyaring pelajar-pelajar berkeperluan khas daripada kelas perdana. Para guru akan dapat mengesan pelajar mereka yang dijangka memerlukan program pemulihan khas hasil daripada ujian tersebut.
-Ujian ini dilakukan untuk meninjau kelemahan dan kekuatan pelajar dalam kemahiran mata pelajaran asas.
(i) Program Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA 2M)
- Bertujuan bagi membantu pelajar yang masih belum menguasai kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu pada tahun satu.
- Membantu kanak-kanak yang mempunyai masalah dalam pembelajaran khususnya dalam menguasai kemahiran membaca dan menulis.
- Strategi pengajaran dan pembelajaran KIA 2M melibatkan beberapa langkah iaitu pencalonan, ujian penapisan, perancangan, instruksi, penilaian dan tindakan susulan.
(ii) Literasi, Numerasi dan Saringan (LINUS)
- Bertujuan untuk melahirkan pelajar yang dapat menguasai asas membaca, menulis dan mengira serta mencapai keupayaan literasi dan numerasi.
Program Intervensi Masalah Ketidakupayaan Membaca
(i) Program Pembetulan Membaca
- Dijalankan untuk membantu para pelajar yang mengalami masalah membaca yang ringan.
- Memerlukan perhatian yang khusus untuk menguasai komponen asas membaca.
(ii) Program Pemulihan Membaca
- Untuk membantu para pelajar yang mengalami ketidakupayaan membaca yang sederhana dan berat.
- Perlu menjalani program membaca yang khusus daripada guru-guru yang terlatih.
- Lazimnya, kelas akan dijalankan di luar masa kelas biasa dan pelajar akan diasingkan daripada para pelajar yang lain.
(iii) Program Membaca Klinikal
- Untuk membantu para pelajar yang mempunyai masalah ketidakupayaan membaca yang berat.
- Pelajar memerlukan bantuan khusus dari seorang pakar klinikal dalam bidang bacaan agar mereka dapat menguasai kemahiran asas dalam pembacaan.
- Pelajar juga memerlukan pemulihan fizikal atau terapi yang khusus untuk menggalakkan mereka menguasai kemahiran membaca.
2.0
0 comments:
Post a Comment