Pendekatan
yang digunakan untuk mengajar membaca perlu sesuai untuk memastikan murid dapat
menguasai kemahiran membaca. Pendekatan yang digunakan untuk setiap individu
adalah berbeza-beza mengikut peringkat umur dan tahap pemahaman mereka. Terdapat
tiga pendekatan dalam mengajar membaca, iaitu:
(i)
Pendekatan Holistik
Menurut
Mahzan Arshad (2003), pendekatan holistik banyak diperkenalkan di negara ini terutamanya dalam pengajaran membaca dalam Bahasa Melayu. Pendekatan ini bertujuan untuk
mengembangkan potensi dan bakat seseorang individu dalam proses pembelajaran. Lebih-lebih lagi, pendekatan pengajaran membaca secara tradisional tidak memberangsangkan. Hal ini
demikian kerana, pengajaran membaca di sekolah terlalu mementingkan mendekod dan
mengenal pasti perkataan secara keseluruhan. Bagi menggantikan pendekatan ini,
pendekatan holistik telah diwujudkan. Prinsip asas pendekatan ini ialah
murid-murid bukan sahaja didedahkan dengan kemahiran membaca tetapi juga untuk
menikmati bahan bacaan tersebut. Pendekatan ini diperkenalkan kerana penulis
mendapati kebanyakan masyarakat Malaysia mempunyai kadar membaca yang tinggi
tetapi tidak mempunyai minat membaca. Diharapkan agar pendekatan ini mampu mengubah
situasi ini.
(ii)
Pendekatan Keseluruhan Kata
Pendekatan
ini paling popular digunakan dalam pengajaran membaca pada zaman sekarang.
Pendekatan ini menekankan bunyi huruf tentang bunyi keseluruhan perkataan yang
terdapat pada sesuatu bahan bacaan dengan bantuan grafik untuk merujuk kepada
benda yang dipamerkan. Berpandukan gambar yang dilabelkan berhampiran dengan
perkataan tersebut, kanak-kanak boleh menyebut perkataan untuk mewakili maksud
yang ingin disampaikan oleh gambar tersebut. Oleh itu, pendekatan ini lebih
sesuai digunakan oleh kanak-kanak prasekolah dalam lingkungan umur 0-6 tahun.
(iii)
Pendekatan Teknologikal
Pendekatan
ini menekankan keupayaan untuk menghasilkan bahan pengajaran berurutan yang
dapat dilakukan semula pada masa hadapan. Di samping itu, pendekatan ini juga
menitikberatkan perkara yang dapat dirasai oleh pancaindera dan telah terbukti tentang kebenarannya. Pendekatan ini sebagai sistem membaca
berdasarkan empat objektif, iaitu membaca berdasarkan perspektif diagnostik,
program berdasarkan kriteria, membaca berdasarkan kecekapan dan sistem
pengurusan kemahiran. Melalui pendekatan ini juga, pelajar dapat mengenal pasti
perkataan dan objektif terhadap pemahaman dan kemahiran belajar mereka. Seterusnya, ujian kriteria bagi setiap objektif untuk menentukan status dan kedudukan
individu dengan merujuk domain tingkah laku. Strategi pengajaran digunakan
untuk perkara yang wujud dalam bentuk bahan, program pelajaran atau aktiviti
pelajar yang memerlukan tindak balas. Akhirnya, strategi melalui contoh dapat
membantu mereka mencapai objektif yang telah ditetapkan.
0 comments:
Post a Comment