Bahan
bacaan merupakan elemen terpenting dalam kegiatan membaca sesuai dalam usaha untuk memastikan proses pengajaran dan pembelajaran
yang efektif dan berkesan. Bahan bacaan yang baik dapat dinilai dan dilihat
dari pelbagai aspek. Antara kriteria yang boleh dipertimbangkan dalam proses
pemilihan bahan bacaan yang baik ialah:
(i) Sesuai
dengan tahap usia pelajar
Pemilihan
bahan bacaan mestilah bersesuaian dengan peringkat umur seseorang pembaca. Hal
ini demikian kerana, setiap peringkat umur mempunyai tahap pemahaman yang
berbeza-beza. Oleh itu, pemilihan bahan bacaan yang sesuai amat penting kerana
setiap pembendaharaan kata dan kosa kata dapat digunakan serta mampu difahami
oleh pelajar. Sebagai contohnya, bagi kanak-kanak yang pada peringkat
prasekolah, iaitu yang berumur antara 0- 6 tahun, mereka masih belum mempunyai fikiran yang kritis untuk
memahami sebab dan akibat ataupun cara dan tujuan. Pengetahuan mereka tentang
sesuatu kenyataan adalah sangat terhad jika dibandingkan dengan peringkat usia
yang lain. Golongan prasekolah lebih sesuai menggunakan ayat yang berulang-ulang
bagi memperkukuhkan pengamatan mereka terhadap huruf yang bercetak seperti buku
cerita (bukan fisyen). Selain itu, buku untuk peringkat prasekolah perlulah mengandungi teks yang pendek dengan gambar untuk memudahkan pemahaman mereka.
Oleh itu, usia yang berbeza-beza mempunyai keperluan bahan bacaan yang
berlainan juga.
(ii)
Fizikal tulisan dan ilustrasi
Fizikal
tulisan juga akan mempengaruhi keberkesanan aktiviti membaca dalam kalangan
pembaca. Fizikal tulisan boleh merujuk kepada reka bentuk tulisan tersebut,
iaitu saiz tulisan, warna tulisan, jenis tulisan, jarak tulisan dan lain-lain.
Penggunaan tulisan yang besar-besar, bergambar dan berwarna-warni lebih sesuai
untuk kanak-kanak. Hal ini demikian kerana, saiz huruf yang besar tidak dapat mengelirukan mereka. Selain itu, penggunaan ilustrasi yang terang dapat menarik
minat golongan prasekolah untuk mengetahui kandungan dalam buku tersebut.
Sebaliknya, pelajar sekolah menengah boleh menggunakan tulisan dan jarak antara
tulisan yang kecil. Oleh itu, penerbit buku perlu teliti dan peka akan fizikal
tulisan yang sesuai untuk golongan pembaca yang berbagai-bagai usia sebagai langkah untuk
memupuk amalan membaca dalam kalangan masyarakat Malaysia.
(iii)
Bahasa yang sesuai
Kualiti
bahasa dan sastera yang bermutu tinggi akan menarik minat pelajar sekolah
menengah atas untuk membaca buku tersebut. Hal ini demikian kerana, bahasa dalam
buku tersebut dapat membantu pelajar meningkatkan literasi dalam penggunaan
kosa kata, rangkai kata, tatabahasa dan frasa yang sesuai dengan tahap umur
mereka. Selain itu, penggunaan bahasa yang bermutu akan meningkatkan kemahiran
mengarang seseorang pembaca. Pelajar sekolah menengah lebih menitikberatkan
kemahiran mengarang kerana ia penting dalam silibus pelajaran mereka.
Penguasaan bahasa yang kukuh dapat membantu mereka mendapat keputusan yang
cemerlang. Oleh itu, bahan bacaan yang baik perlu seimbang dari segi bahasa yang
digunakan agar tidak melampaui kemampuan pelajar daripada peringkat umur yang
berbeza-beza.
(iv)
Organisasi teks
Kualiti
bahan bacaan yang baik dipengaruhi oleh organisasi teksnya. Susunan perenggan,
tajuk-tajuk kecil akan menjamin kualiti sesebuah bahan bacaan. Organisasi teks
akan memudahkan pembaca untuk membaca dan memahami buku tersebut. Di samping
itu, susunan bahan bacaan juga perlu selaras dengan silibus yang diajar di
sekolah. Penulis buku perlu memastikan objektif pengajaran terlebih dahulu
sebelum menyusun bahan bacaan. Oleh itu, teks perlu disusun mengikut
kesinambungan supaya tidak mengelirukan pembaca.
(v)
Perbendaharaan kata
Faktor
perbendaharaan kata yang digunakan melibatkan kepanjangan sesuatu perkataan,
iaitu suku kata dan jumlah huruf dalam sesuatu teks bacaan. Perkataan yang
panjang selalunya perkataan yang jarang digunakan sama ada di dalam teks ataupun
istilah yang digunakan dalam bidang-bidang tertentu. Manakala, perkataan yang
kerap digunakan merupakan perkataan yang mudah dikenali dan difahami. Oleh
sebab itu, perbendaharaan kata yang ringkas harus digunakan dalam bahan bacaan
kanak-kanak manakala perbendaharaan kata yang kompleks harus didedahkan kepada
pelajar-pelajar sekolah menengah.
0 comments:
Post a Comment